duchesssuraya

Fill My Pocket Pleasee

Sunday, December 8, 2013

HOW TO TAKE CARE YOUR FACE: STAGE 1(cara mudah dan murah untuk hilangkan jerawat dan parut)

Assalamualaiku..


My friends always asking me, how do I take care my skin. But truly..yes I admit that before this
my face look dull, full of jerawat (acne), dan parut. I'm stress and and feel like I want to cakar2 my face, on that time I'm only 17. Then, after SPM I try to clear my skin back, and used this product.
My skin become lagi teruk, like kena belasah orang, ada tompok-tompok hitam, muka aku look merah, bleeding sometimes (Double stress). But anyway I only used that sabun papaya for only 3 days..but the result..I think I'm dying because my face look totally creepy. 



(ini hanya gambar contoh)
actually muka kakak ni lagi cantik dari muka aku yang dulu, yang sangat teruk ibarat di belasah orang. bukan aku saja yang cakap, even orang lain yang tengok aku pon, cakap dekat aku macam tu (sad).

so how do I save my skin?
my cousin give me suggestion to use BUAH MANJAKANI


buah manjakani

why manjakani?

1.manjakani akan memudarkan dan menyembuhkan parut (like parut hitam yang kakak tu ada)
2. mengecutkan jerawat
3.menegangkan kulit muka

how to use manjakani.2 tips.

1.rebus buah manjakani, bila buah tersebut semakin lembut, bila dipicit akan mengeluarkan lendir, atau getah,
lumurkan di muka.Biarkan hingga kering, elok dibiarkan lama.
2. rendam buah manjakani didalam air suam, selama 30 minit. Asah buah manjakani dengan sedikit air, lumurkan dan ratakan dimuka.Jadikan ia seperti masker. Digalakkan pakai semasa hendak tidur. 

*Dinasihatkan, jangan biarkan manjakani,terlekat pada baju, atau mana-mana tempat, kerana sukar ditanggalkan, sebelum tidur, lapik bantal dengan kain, agar tidak terkena bantal,serta pakaila baju yang anda tidak sayang.



Bangun daripada tidur, bersihkan muka dengan air biasa, kemudian, basuh muka dengan pencuci muka yang
sesuai dengan kulit muka anda

tips1: Guna pencuci muka yang sesuai dengan kulit, jika pencuci muka anda membuat kulit muka anda kering,dan tidak selesa, digalakkan anda mencari pencuci muka yang lain. Yang berjerawat, jangan pakai pencuci muka yang ada skrub.

* saya pengguna setia pencuci muka safi dengan sari mentimun,saya pernah bertukar dengan pencuci muka
lain yang lebih mahal, namun kesannya tidak sama seperti SAFI. 


tips2: Jangan cuci muka terlalu lama, cukupla sekadar membersih kotoran yang ada di muka. Jangan mencuci muka anda dengan terlalu kasar, sila lembutkan tangan anda.

how to get manjakani?

kebiasaannya buah manjakani, ada dijual di kedai rempah ratus, dan kedai runcit lama.sila usaha cari

khasiat lain manjakani?
1. mengetatkan rahim dan otot vagina yang mungkin kendur ataupun longgar akibat proses bersalin
2. Antioksidan dalam manjakani boleh melambatkan proses penuaan sel.
3. dapat mengawal kulit kering dan berminyak dan lain-lain lagi

(more info sila rajin baca artikel di google.hehe)

how long I need to get the best result?

lot of my friends tanya berapa lama kau pakai? lecehnya..
truly, memang sangat leceh nak jaga muka, lagi-lagi dalam keadaan muka aku yang teruk,
berjerawat, hitam, serta berparut yang agak besar di dagu dan disebelah kanan.  
maka setiap malam aku pakai, dalam anggaran sebulan atau lebih.aku meng "apply" kan mask manjakani aku di muka, sehinggalah parut di muka aku beransur hilang, jerawat hilang.

Maka sebulan tidak keluar rumah. (sad)

tips3: Jika anda ada allergic sila berpantang,jangan gatal makan sambal belacan..or seangkatan dengannya
yang boleh menyebabkan jerawat keluar setimbun.

tips4: digalakkan tidak menggunakan sebarang make up, seperti bedak or anything, kerana ia akan 
menyebabkan kulit muka anda tersumbat, dan menyebabkan penambahan jerawat,serta membuat jerawat anda semakin merah dan teruk. (abaikan la kalau orang duk kutuk muka hang ada jerawat sejambak, lama-lama they will keep silence).

*time sekolah masa form 4 kulit aku licin, tak pernah ada jerawat, masuk form 5, bertimbun jerawat, so like I said I dont care,aku hanya fokus pada SPM. Biar hodoh sekarang, biar cantik kemudian. (poyo ayat)

how much is manjakani?

aku beli sepeket RM1. Dalam tu ada 20 biji tak silap or lebih. Sebab keterukan muka, aku pakai sebiji sehari, so memang tebal mask aku. sebab nak hilangkan parut lagi, jerawat lagi.

so nanti sambung STAGE 2 (cara mencerahkan kulit cara mudah dan murah)


mengantuk.good night.bello













2 comments:

  1. Kat mana beli rm1 sepaket ada sampai 20 biji tu?

    ReplyDelete
  2. akak beli kt mydin rm70 sekilo.beli ckit je kne rm7.huhu

    ReplyDelete